TREASURES & SPECIALS
http://preview.annevandenheuvel.nl/images/photos/518x261/AnnevandenHeuvelG0.jpg
COMMUNICEREN MET TAAL, KLEUR & STRUCTUUR
Anne; 'Vaak schrijf ik. Meestal oefen ik ‘tig’ beroepen tegelijk uit …
ik wil communiceren. Met en over de wereld, met en over liefde, gevoelens. Beeldspraak. Beleving.
Ik spreek liever in mijn beelden en teksten dan dat ik praat. Als ik schrijf weet ik wat ik bedoel te zeggen. Het liefste zou ik overal op willen schrijven. Hardop nadenken. Op een bepaalde manier kijken naar gewone dingen omdat ze niet vanzelfsprekend zijn.'

Anne schrijft en meer.
Ze is gefascineerd door taal en de vertaling naar het letterbeeld. Haar tekstkunstwerken ontstaan uit woorden. Woorden. Een groep leestekens en spraakklanken met een geheel eigen betekenis

De kracht van de tekstkunstwerken van Anne van den Heuvel begint bij de combinatie van vreemde contradicties, gelaagdheid, onsamenhangende gedachtes en verzamelingen aan woorden en zinnen, losse flarden, wijsheden, liefdesuitingen, de mooiste en spannendste verhalen, luchtige gecompliceerdheid, effectieve kritiek, tedere of confronterende momentopnames van weerlegbare woorden. Geordende losse gedachten, gebundeld in zinnen, oprecht, betekenisloos en vluchtig. fragmenten. Liefde! Sensualiteit! Erotiek. Ondeugendheid! Verrukking! Soms stout! Harde waarheden die soms grof gevonden worden, gedurfde liefkozingen fluisteringen, intieme amoureuze vleierij. De hartstochtelijke lokroep... fascinerend, intrigerend, uitdagend, uniek, inspirerend. Ondoordringbare dubbelzinnigheid. Verbeelding. Een frivool plaagstootje. Noteren, opschrijven, rangschikken, in een bepaalde volgorde neerzetten, twijfelen, tot de juiste gedachte is weergegeven …

Als Anne van den Heuvel niet schrijft maakt ze kunst. Graag op wanden.
Wanden lenen zich bij uitstek voor het communiceren met structuur, kleur ... en geluid. Haar mozaïeken van textiel zijn als het ware weerlegbare woorden. Mozaïeken maakt ze ook met tegeltjes. Als het aan Anne van den Heuvel ligt, fluisteren de wanden niet… haar wanden jubelen en geven energie! Mensen die Anne’s wanden ‘ontmoeten’ worden overweldigd door de fantastische uitwerking van de krachtige kleurencombinaties.

Naast de visuele kracht zijn haar werken is ook van een tactiele rijkdom. Dat is belangrijk ... omdat vingers nooit iets vergeten zoals Anne zelf zegt.

Naast de werken waar de meeste mensen haar van kennen realiseert ze ook autonome werken met een verrassende verscheidenheid en altijd weer haar unieke handschrift, het monnikenwerk waar de liefde waar het werk mee tot stand komt, duidelijk zichtbaar is.

Sommige projecten worden vervaardigd met een team van vrijwilligers. Zoals de GESPREKSSTOF kunstwerken ...

teveel om over de schrijven. Het oog wil ook wat ... kijk en beleef, voel en ervaar hieronder de uiteenlopende projecten.

Ons huis wordt steeds vrolijker
http://preview.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/Kiphu_AnnevandenHeuvel_Jos-Joke38.jpg
DE KHIPU ALS INSPIRATIE BRON
Anne creëerde in de prachtige woning van Joke en Jos een derde kunstwerk. Eerder werden een Acoustic Couture werk en een Divine Acoustics werk voor deze mooie locatie ontworpen. "Een kunstwerk geïnspireerd op een Khipu, een mysterieus knoopwerk dat mogelijk werd gebruikt door de Inca’s om informatie door te geven. Anne ontwierp op ons verzoek deze moderne variant! Het werk sluit niet alleen perfect aan bij onze wensen maar zeker ook bij het oude idee van informatieverstrekking. Je staat ervoor en ziet de ontelbare manieren waarop Anne met het materiaal is omgegaan: knopen, vlechtjes, koordjes, gedraaide touwtjes, lange en korte repen stof. Iedere keer opnieuw zie je andere bewerkingen. Je realiseert je des temeer dat het knoopwerk van de oude Inca’s inderdaad een communicatiemiddel geweest zou kunnen zijn. Kortom, met haar creatieve geest heeft Anne haar eigen kleurrijke verhaal gecreëerd. Naar onze beleving is deze moderne khipu een literair meesterwerk dat wij met genoegen blijven herlezen!" In de zomer kreeg Anne bericht van Jos en Joke dat ze juist terug waren uit Peru en interesse hadden in een nieuw kunstwerk voor de schouw. Anne was juist op een wereldmuziek festival. De inspiratiebron voor een nieuw werk werd de Khipu. Een waanzinnig werk om te realiseren, er ging soms wel meer dan 4 a 5 volle dagen werk in het creëren van 1 streng. Uiteindelijk werden 15 kleurrake strengen gerealiseerd. Quipu's / Khipu waren bij de Inca's een soort koorden die gebruikt werden om allerlei informatie weer te geven. Dit deden ze door middel van knopen. Eeuwenlang waren de quipu's een mysterie. Tot in de jaren 1970 ging men ervan uit dat quipu's een soort van telramen waren waarmee men de boekhouding en administratie van het Inca-rijk deed. Vervolgens kwamen er echter bewijzen dat quipu's ook veel complexere informatie bevatten en in feite een soort van schrift zijn. In tegenstelling tot de meeste ons bekende schrifturen gaat het hier om een semasiografisch schrift, gegevens dus die gesproken tekst weergeven. De quipu is immers verhalend zonder rechtstreeks spraak uit te drukken in haar gegevens. Al worden er af en toe nog ontdekkingen gedaan over de ontcijfering van de betekenissen van al die codes, toch blijft het tot op heden zoeken naar een correcte ontcijfering. Dit is grotendeels te wijten aan het ontbreken van een document zoals de steen van Rosetta die was voor de ontcijfering van het Egyptische hiërogliefenschrift.
how to ... met Mehmet Girgic
http://preview.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/AnnevandenHeuvel_VILTEN_KLEDEN_46.jpg
DE KUNST VAN HET VILTEN
Een strak tapijt vilten op de oeroude Ottomaanse wijze ... het kost inspanning, kracht, natuurlijk een mooi ontwerp, en vervolgens heel veel geduld! Maar is dat niet alles waar Anne van den Heuvel bekend om staat? Creëren, doorzetten, tandje bij, herhalen ... en de mooiste dingen scheppen. Een tapijt vilten is een straffe bootcamp. Het resultaat is verbluffend. Wilt u ook een dergelijk tapijt als kunstwerk? Dat kan :-) Volgens de traditionele Ottomaanse wijze die vilt-meester Mehmet Girgic toepast, gaat het als volgt:
felt & weaving | woven felt
http://preview.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/AnnevandenHeuvel_VILTEN_KLEDEN_11.jpg
BINDING & VERBINDEN
Weven is verbinden. Vilten is verbinden. Welke vorm van textiel is eigenlijk niet door verbinding tot stand gekomen? Anne van den Heuvel heeft een aantal hele grote liefdes; vilt en weven. Deze 2 technieken zijn prachtig te combineren om mooie unieke stoffen, tapijten, kleden te realiseren, die allemaal een kunstwerk op zich zijn. De mogelijkheden zijn werkelijk oneindig.
EEN RIJKDOM AAN MATERIALEN
http://preview.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/DETAILS-ATELIER_05.jpg
STOFFEN, GARENS, KLEUREN, STRUCTUREN
Anne van den Heuvel wordt vaak in 1 adem genoemd met kleurrijke grafische vilt reliëfs. Wie echter het atelier van Anne heeft bezocht wordt betovert door een rijkdom aan materialen en kleuren en mogelijkheden. En bij elk bezoek zal het weer anders zijn, afhankelijk van de projecten die onder handen zijn. Kijk, voel, ervaar en laat u op nieuwe ideeën of andere gedachten brengen. Laat u inspireren.
GESPREKSSTOF | Muze YuHan
http://preview.annevandenheuvel.nl/images/photos/256x156/DETAILS-ATELIER_13.jpg
... omdat alleen naast wit alle kleuren in hun ware identiteit kunnen bestaan
In dit album... tonen we hoe we in een aantal maanden tijd het project GESPREKSSTOF | Muze Yu-Han hebben weten te realiseren. Yu Han is 1 van de 26 muzen van kunstenares Anne van den Heuvel. We vertellen onderaan het artikel ook wat het project GESPREKSSTOF en wat u hier desgewenst aan kunt bijdragen om het realisatieproces tot stand te laten komen. Een muze is een inspiratiebron voor kunstenaars. Vaak worden de negen Griekse godinnen die mensen inspireren tot de beoefening van kunst en wetenschap als muzen gezien. Ook beroemdheden worden vaak aangeroepen om inspiratie te vergaren alvorens aan een kunstwerk te starten. Tegenwoordig wordt het begrip muze meestal gebruikt in de vorm van inspiratiebron. Vaak een vrouw die de scheppingsdrang van de kunstenaar aanwakkert. Als men iemand tot muze 'bombardeert' wordt vaak de interpretatie van die persoon belangrijker dan de persoon zelf. Fascinerend. Anne van den Heuvel is gefascineerd door ieder mens. Haar muzen zijn de bijzondere jij en ik, mensen met gevoelens, emoties, behoeften, angsten, eigenaardigheden. Eind 2015: Muze YuHan was op een snuffelstage dag in het atelier van Anne van den Heuvel en assisteerde bij de eerste GESPREKSSTOF-sessies. Waar muzen tot tranen toe geroerd werden, in uitbundig lachen uitbarsten, de diepten van hun grootste angsten onder ogen zagen, mooie verloren herinneringen terug haalden ... en alles daar tussenin ... Hier raakte YuHan geïnteresseerd en toen Anne haar vroeg of ze een GESPREKSSTOF-sessie-fotoshoot zei ze zonder lang twijfelen 'JA'. Dapper, onze jongste muze. De vragen die Anne in een 2-uur durend interview stelt zijn namelijk niet over koetjes en kalfjes, maar over echte dingen, direct en compromisloos, en dat met een camera op je gericht ... best spannend! Begin 2016 zijn we begonnen met het verzamelen, knippen en sorteren van allerlei 'witten'. Wit. Terug naar de essentie. Dat was wat Anne aan YuHan kadoo zou doen. Een zuiver witte basis. In al haar tinten. Wit, want alleen naast wit kunnen alle kleuren in hun ware identiteit bestaan, volgens Ludwig Wittgenstein. Zijde, Linnen, Katoen, vooral heel veel wol. Want uiteindelijk zou het kunstwerk gerealiseerd gaan worden in voornamelijk wol. Wol gecombineerd met zijde, katoen, linnen en hier en daar en vleugje van wat anders. Alle stoffen werden tot repen verknipt en ook verzamelden we losse wol en pure lontzijde. Alles werd klaar gezet om meters weefsel mee in elkaar te verbinden. Wat we zouden gaan vervilten volgens traditionele Ottomaanse wijze. Het moest met elkaar verweven worden, en stevig ook, een stevige basis voor YuHan. We hebben weeframen gemaakt en zijn op 20 weeframen tegelijk gaan werken. Zo hebben we week in week uit met een team van vrijwilligers en stagiaires gewerkt aan de basis voor dit GESPREKSSTOF project. In het atelier in Empel werd geïnterviewd, gefotografeerd, getekend. In het atelier in Rosmalen werd geweven, vervilt en veel gelachen. GESPREKSSTOF werd geboren tijdens dit eerste project. Het eerste GESPREKSSTOF project van de 26 die nog zullen volgen. Tijdens het realisatie proces werden mooie gesprekken gevoerd, zelfs hechte vriendschappen werden gesmeed. Liefdeservaringen en rouwprocessen werden gedeeld. Een einde en een nieuw begin, net als iedere draad die verweven werd. Stilte. Lachsalvo's. Heerlijke lunches. Inspiratie. In het atelier in DenBosch werd het kunstwerk compleet gemaakt. In de lente van 2017 was dit project klaar en het hangt nu tentoongesteld in Galerie KLEURRAAK in de binnenstad van 's-Hertogenbosch. Het is een kunstwerk wat los in de ruimte hangt, 'dubbelzijdig' als roomdivider, met 2 prachtige zijden. Muze YuHan, een inspirerende creatieve jongedame met een Chinese achtergrond, opgegroeid bij Nederlandse ouders, kreeg van Anne een stevige sterke achtergrond waar maanden aan gewerkt is met tal van sterke vrouwenhanden, armen, voeten en benen ... Hoe het allemaal begon kunt u zien in deze foto's. Weven, verbinden, weven, verweven, knopen, weven, monteren, wollen achtergrond erop monteren, vervilten op Ottomaanse wijze, met naaldvilten de tekening erop maken ... het hele traject heeft 15 maanden geduurd en groeide met de week. Tijdens dit traject werd en ook aan diverse andere GESPREKSSTOF projecten gewerkt en uiteraard werkte Anne van den Heuvel door aan haar textielkunstwerken die zij realiseert voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland. Onze speciale dank gaat uit naar de vrijwilligers en stagiaires Lennard, Vera & Dagmar, vrijwilligers Anny, Ellen, Lidwien, Adinda, Ellen, Gertruud, Annemiek, Sabrina, Miranda, Manon, stagiaires Mariella, Linde, Anne, Sanne, Tugce die dit kunstwerk mee hebben gerealiseerd. WAT IS GESPREKSSTOF? In 2001 studeerde Anne van den Heuvel - Galerie Kleurraak cum laude af aan Academie St. Joost in Breda. Sindsdien werkt zij als zelfstandig kunstenares en daar heeft ze het maar wat druk mee. Naast haar woon/werk atelier in Empel is zij de trotse eigenaresse van Galerie KLEURRAAK in de binnenstad van het gezellige '-Hertogenbosch. Hier toont zij haar kunstwerken en collecties. 'Ik maak graag kunstwerken waar mensen blij van worden' zegt Anne. En aan werk heeft zij geen gebrek, particulieren, bedrijven en overheden weten haar prima te vinden. Sinds zij in 2001 startte met haar kunstenaarspraktijk heeft ze geen moment zonder werk gezeten. Toch verhindert dat niet dat zij eind 2015 begon met de uitvoering van een lang gekoesterde wens. Actief als zij is op Social Media deed zij een oproep om zich te melden als muze. Ze kreeg meer dan honderden reacties, terwijl ze maximaal 30 muzen wou portretteren. Naast de muzen die zich aanmeldden vroeg Anne ook een aantal personen om muze voor haar te zijn. 'Een muze is voor mij een inspiratiebron, een persoon die iets in mij raakt en die me verwonderd, fascineert ... en eigenlijk fascineren mensen mij überhaupt ... dus het maken van keuzes was best moeilijk' De uitverkoren 26 muzen kwamen per toerbeurt naar het atelier in Empel voor een 'GESPREKSSTOF-sessie'. De muze werd uitgenodigd met Anne in gesprek te gaan over emoties, gevoelens en behoeften. Dit werden hele openhartige gesprekken, staand in het atelier. Mensen spreken met hun lichaam soms nog meer dan met hun woorden. De lichaamstaal die in de intense gesprekken tot uiting kwam werd vastgelegd op foto. Dat gaf prachtige resultaten. Anne bleek een meesteres in het subtiel doorgronden van haar muze. Stagiair Lennard-Friedrich Blokker von Beaverhausen bleek de ultieme fotograaf, semi-aanwezig alsof er nooit een camera bij was en haarscherp in zijn beelden. Lennard fotografeerde alle muzen, en uit zo'n fotoshoot volgden circa 400 a 500 afbeeldingen per muze. 'De expressie die het meest aansprak en het meest passend was bij het moment en bij hoe ik de muze ervaren heb, heb ik sterk vergroot en is omgezet in een patroontekening'. Stagiaire Dagmar Eijlers studeerde Illustreren en zij bleek met haar voorliefde voor tekenen deze taak prima te kunnen uitvoeren. Zelfs na haar stage bij Anne van den Heuvel werkt zij nog steeds aan het uitwerken van alle tekeningen van de muzen. Zodat de tekeningen allemaal exact dezelfde handtekening krijgen. Soms werkt ze wel 4 a 5 dagen aan het uitwerken van 1 tekening, totdat het voor Anne helemaal klopt, ook qua gevoel. Op dit moment wordt er gewerkt aan meerdere GESPREKSSTOF projecten. Dit loopt nog wel even door ... de kunstwerken zullen destijds geëxposeerd worden, maar hoe en wat ... dat is nog niet belangrijk. Vooralsnog genieten we van het samen realiseren. 'Het is heel inspirerend om hier mee bezig te zijn, en het is voor mij ook ontspannend omdat er geen druk op zit, geen planning. Heerlijk om mee bezig te zijn naast alle strakke planningen met lopende opdrachten voor opdrachtgevers. KAN IK AAN GESPREKSSTOF DEELNEMEN? Iedereen die kennis wil maken met het project is van harte welkom. Om te kijken, te luisteren of mee te doen. GESPREKSSTOF wordt grotendeels gerealiseerd door enthousiaste mensen die het project een warm hart toedragen. Op donderdagen werken we met vrijwilligers aan GESPREKSSTOF in Galerie KLEURRAAK aan het Burgemeester Loeffplein 65-66 in 's-Hertogenbosch. Het gaat er allemaal heel ongedwongen aan toe. Gespreksstof genoeg. En natuurlijk is er altijd thee en koffie, en lunchen we samen. Mensen die eerst vreemden voor elkaar waren, worden bekenden. In die zin heeft GESPREKSSTOF ook een sociaal karakter. U bent van harte welkom om mee te komen werken elke donderdag vanaf 10.00, en natuurlijk om te komen kijken. Vind u het ook leuk om te sponsoren in financiële middelen, materialen, tijd en aandacht voor realisatie, inzet voor subsidie aanvraag, als business angel, of wat al niet meer ... ? Elke vorm van funding is meer dan welkom! Toen alle witte repen in elkaar verweven waren en gemonteerd op een wollen backing, was het project 2 bij 3 meter. Het was stevig maar nog los. Dit geheel werd aan elkaar vervilt door het op een traditionele Ottomaanse wijze, met een soort 'dansje' met de voeten te rollen, deze methode is belangrijk en heeft Anne ooit geleerd van viltmeester Mehmet Girgic. Het vervilten van wol gebeurd door wrijving, met behulp van vocht en olijfzeep. Uiteindelijk ontstaat een constructief geheel. Na zeker 2 dagen voetenwerk hadden Anne en de stagiaires spierpijn. De vrijwilligers waagden zich er niet aan. Te zwaar. Maar jonge spierkracht is oneindig ... en zo het doorzettingsvermogen van Anne en haar meiden. Een krachtig en prachtig doek ontstond. Door het vervilten krimpen de vezels in elkaar. Het uiteindelijke formaat van het kunstwerk is circa 1.50 bij zeker 2 meter geworden. Nu werd het tijd om de patroontekening van YuHan uit te werken. Anne en haar stagiaires prikten een wollen draad in en op het weefsel en langzaamaan ontstond YuHan ton-sur-ton. Een monnikenwerk? Ja. Op dit moment wordt in het atelier in 's-Hertogenbosch gewerkt aan 5 GESPREKSSTOF-projecten die je allemaal kunt betitelen als monnikenwerk. Op donderdagen wordt er met een groep vrijwilligers gewerkt aan deze projecten, en op andere dagen kan het zomaar zijn dat u 1 of meerdere van de stagiaires ziet werken aan de kunstwerken, steekje voor steekje, knoopje voor knoopje, reepje voor reepje, met aandacht, focus en liefde. De liefde waarmee de werken tot stand komen is duidelijk voelbaar. LIEFDE VOOR TEXTIEL 'Voordat ik de studie Monumentale kunst deed volgde Anne diverse mode opleidingen op op MBO en KunstAcademie. De voorliefde voor textiel was er al, met een moeder die van origine coupeuse was en een vader die woningstoffeerder was, lijkt het een DNA structuur te zijn. De voorliefde voor textiel is altijd gebleven. Textiel komt wereldwijd en in alle culturen voor, waar er ambachtelijk en technisch heel verschillend mee omgegaan wordt. Wie zin heeft om mee te werken aan GESPREKSSTOF is op donderdagen vanaf 10.00 van harte welkom aan het Burgemeester Loeffplein in 's-Hertogenbosch. Het is inspirerend en ontspannend om mee bezig te zijn. Het project loopt nog wel een poosje door. Er zijn 26 kunstwerken te gaan. Het is voor Anne zelf ook ontspannend omdat er totaal gene druk op ligt. De kunstwerken zijn voor niemand, er is geen deadline, het is 100% vrij en autonoom werk. GESPREKSSTOF zal Anne van den Heuvel voorlopig bezig houden. De kunstwerken worden uiteindelijk natuurlijk geëxposeerd. Maar hoe en waar en wat ... Anne lacht: 'eerst maar eens genieten van dit proces en het ontstaan laten ontstaan, met serependiteit ontstaan de mooiste toevalligheden'. Vertrouw het proces. U bent van harte welkom in Galerie en atelier KLEURRAAK. Je treedt binnen in een kleurrijke, inspirerende omgeving, boordevol kunst en materialen. Weefsels, garens, vilt in alle mogelijke kleuren en technieken. Stalen, tapijten, reliefs, mozaieken. Er is genoeg te zien en te ontdekken. En als u dan toch komt ... neem dan uw oude knopen, garens en jeans mee ... om te doneren voor de lopende GESPREKSSTOF projecten. We kijken naar u uit! Met enthousiaste groet, Team Anne van den Heuvel